Gelkussen in zadel inbouwen 

Hoe langer de rit, des te meer last je van de verlengde rug hebt? Dat is niet nodig! Hiervoor is er een gelkussen met montagehandleiding. 

Gelkussen in zadel inbouwen

Met de inbouw van een gelpad verhoog je het zitcomfort op je motor aanzienlijk. Lange etappes worden tot een waar genot: geen doorzitten van het kussen meer, geen doof gevoel, geen krampen in de billen. Dat kun je in talloze Louis-filialen uitproberen. Of je gaat meteen zelf aan de slag. Trouwens: Het overtrek hoeft bij de "operatie gelkussen" niet te worden aangepast.

Let op: Voor deze werkzaamheden heb je tijd, rust en een beetje talent nodig. Als je geen ervaring met kussens hebt, zal deze handleiding je zeker van pas komen. Vraag ook een vriend om je bij deze klus te helpen.


Gelkussen integreren – aan de slag

Stap 1: Eerst het overtrek verwijderen

Stap 1: Eerst het overtrek verwijderen 

01 – Overtrek verwijderen

Demonteer en reinig het zadel. Maak het overtrek voorzichtig van de bodemplaat los. Doorgaans is het met klemmen bevestigd die met een schroevendraaier, tang of een professioneel gereedschap voor de verwijdering van klemmen kunnen worden losgemaakt. Klinknagels moeten voorzichtig worden uitgeboord. Trek het overtrek van het zadel af.


Stap 2: Lijn van de middenas trekken

Stap 2: Lijn van de middenas trekken 

02 – Lijn van de middenas trekken

Markeer nu met een flexibele liniaal een middenas op het zitvlak. Hiervoor markeer je gewoon tussen het voorste en achterste uiteinde op meerdere punten het gemeten midden van het kussen en verbind je deze punten met een rechte lijn.


Stap 3: Lijn trekken en positie van de gelpad bepalen

Stap 3: Lijn trekken en positie van de gelpad bepalen 

03 – Positie bepalen

Herhaal dit op de gelpad. Bepaal nu hoe ver naar voren of achteren de gelpad op het zitvlak moet worden aangebracht, zodat je zitbotjes bij een normale zithouding gelijkmatig op de pad steunen.


Stap 4: Omtrek markeren

Stap 4: Omtrek markeren 

04 – Omtrek markeren

Lijn de pad langs de middenas uit. Het mag alleen op het effen zitvlak en niet op de afhellende zijkanten van het zadel komen te liggen. Indien nodig, kun je het gelmateriaal met een schaar op maat knippen. Knip hierbij symmetrisch ten opzichte van de middenas. Smeer de schaar vooraf met silicone spray in, zodat het gelmateriaal niet aan de schaar blijft plakken en plaats de schaar in een rechte hoek ten opzichte van de gelpad.

Als de gelpad perfect op maat is geknipt, lijn je het weer in het midden in de gewenste positie op het zitvlak uit en teken je de omtrek nauwkeurig af, zonder dat de gelpad wordt verplaatst. 


Stap 5: Uitsparing voor het gelkussen in het zadel snijden

Stap 5: Uitsparing voor het gelkussen in het zadel snijden 

05 – Uitsparing uitsnijden

Om nu een uitsparing voor de gelpad in het schuim te knippen, teken je een schaakbordpatroon binnen de omtrek (afstand tussen de lijnen ca. 3 cm). Pak een stanleymes en schuif het lemmet net zo ver uit de greep als de dikte van het gelkussen, dus ca. 15 mm. Snijd precies op die diepte verticaal langs de lijnen in het schuim zonder het mes hierbij te diep in te drukken.


Stap 6: Bekledingsmateriaal verwijderen

Stap 6: Bekledingsmateriaal verwijderen 

06 – Bekledingsmateriaal verwijderen

Het schuim kan niet goed in één keer worden gesneden. Het is beter om het lemmet langs de lijnen in stappen in te drukken, een stuk te snijden, het lemmet weer verticaal erin te drukken en zo in enkele stappen een snede te maken.

Als je alle lijnen van het schaakbord met het stanleymes hebt doorgesneden, kun je het beste een scherpe schraper of een cutter pakken, de rand van een schaakbordsegment met duim en wijsvinger licht optillen en vlak afsnijden. Snijd bij de eerste poging liever wat te vlak dan te diep. Na de eerste velden wordt het uitsnijden van de segmenten gemakkelijker.


Stap 7: Zo moet een zo effen mogelijke uitsparing uitzien

Stap 7: Zo moet een zo effen mogelijke uitsparing uitzien 

07 – Gelijkmatige uitsparing

Het doel van deze actie is een zo effen en gelijkmatig mogelijk vlak, zodat de gelpad perfect in het schuimstof past en gelijkmatig op het zitvlak ligt zonder uit te steken of weg te zakken. Deze stap vergt enig geduld.


Stap 8: Gelkussen geplaatst

Stap 8: Gelkussen geplaatst 

08 – Gelkussen geplaatst

Plaats nu het gelkussen in de uitsparing en controleer waar je eventueel nog stukken moet bijsnijden.


Stap 9: Pad fixeren en met cacheervlies afdekken

Stap 9: Pad fixeren en met cacheervlies afdekken 

09 – Met cacheervlies afdekken

Voor de uiteindelijke montage dek je het zadel met dun schuimstof of een cacheervlies af. Span bij wijze van proef het overtrek over het zadel. Het gelkussen mag niet aftekenen. Werk de uitsparing indien nodig bij. Als je tevreden bent met het resultaat, fixeer je de gelpad definitief in de uitsparing door aan de onderkant de beschermfolie te verwijderen.

Boven blijft de beschermfolie op de gel. Span de dunne schuimstof of het cacheervlies over het zadel en lijm het eventueel met spuitlijm op de ondergrond vast. Knip aan de zijkant overhangend vlies of schuim met de schaar af. Als het overtrek niet waterdicht is (bijv. vanwege figuurnaden of omdat het materiaal zelf niet waterdicht is), plaats je een extra folie tussen bekleding en overtrek die het binnendringen van water voorkomt (desnoods kun je hiervoor een stuk stevig dekzeil gebruiken).


Stap 10: Netjes uitlijnen en op de symmetrie letten

Stap 10: Netjes uitlijnen en op de symmetrie letten 

10 – Overtrek over padding trekken

Nu moet je nog een keer heel secuur te werk gaan: het overtrek moet terug op het zadel worden geplaatst. Let bij het uitlijnen op een symmetrische positie. Deze stap kan het beste met z'n tweeën worden uitgevoerd.


Stap 11: Overtrek weer op het zadel bevestigen

Stap 11: Overtrek weer op het zadel bevestigen 

11 – Overtrek fixeren

Draai het zadel om en begin in het midden van het achterste uiteinde het overtrek weer op de bodemplaat te bevestigen (bijv. bij bodemplaten van kunststof met een krachtige elektrische tacker, klemmen niet langer dan de originele). Werk vanuit het midden afwisselend links en rechts, totdat de achterkant van het overtrek is bevestigd.

Daarna fixeer je op dezelfde manier de voorkant. Houd het materiaal hierbij gelijkmatig onder spanning. Zorg ervoor dat het overtrek niet schuin trekt. De achterkant van de bekleding mag ook niet naar voren schuiven en moet recht blijven. Als het zadel gebogen is of een verhoging heeft, zal het overtrek eerst een stukje omhoog staan, maar dit verandert wanneer het overtrek aan de zijkant wordt gespannen en bevestigd. Hiermee begin je weer aan de achterkant. Werk steeds wisselend links en rechts naar voren toe en let hierbij op een gelijkmatige spanning. Meer tips en uitgebreide informatie over het zadelovertrek vind je in onze sleuteltip Zadel.


Stap 12: Overtrek okay? Goede reis!

Stap 12: Overtrek okay? Goede reis! 

12 – Controleren of het goed vastzit

Draai het zadel tussendoor steeds weer om en controleer of het overtrek goed zit. Als je klaar bent, heb je zelf een zadel met een optimaal zitcomfort gecreëerd. Daar mag je best trots op zijn. Geniet dan ook maar met volle teugen van de volgende lange rit.


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar