Kabelverbindingen uitvoeren

Je moet voor 100% kunnen vertrouwen op alle kabelverbindingen van de motor, ongeacht of deze via een stekker met elkaar zijn verbonden of zijn gesoldeerd.

Kabelverbindingen uitvoeren

Je monteert een hoog stuur op je motor, je plaatst een extra koplamp of je moet van een klassieker de kabelboom reviseren – er zijn talloze werkzaamheden aan de tweewieler te bedenken waarbij je kabelverbindingen moet uitvoeren of vernieuwen. Gewoon wat draden bundelen en met plakband omwikkelen: dat lijkt weliswaar een snelle oplossing, maar zo'n verbinding houdt niet lang. Wie al eens op een donkere provinciale weg in de stromende regen de oorzaak van een kortsluiting heeft moeten achterhalen, zal in de toekomst hechten aan duurzamere kabelverbindingen.


Met een draadstriptang kunnen kabelisolaties eenvoudig worden verwijderd.

Kabelverbindingsstekkers en -verbinders: Met een draadstriptang kunnen kabelisolaties eenvoudig worden verwijderd.

Kabelisolatie verwijderen

Voordat je met het verbinden aan de slag kunt gaan, moeten de kabels eerst worden voorbereid. Hiervoor moeten de draadstrengen in de kabel van de isolatie worden bevrijd. Dat kun je natuurlijk met een zakmes proberen, maar hierbij loop je het risico dat de kabelstrengen beschadigd raken. 

Je werkt veiliger, sneller en professioneler met een draadstriptang en het nette resultaat vergemakkelijkt ook het verbinden, ongeacht welke van de hieronder genoemde methodes je kiest.


De beproefde standaard stekkers van Japanse motoren

De beproefde standaard stekkers van Japanse motoren

Japanse stekker

Zij zien er bij de motorkabelboom professioneler uit dan bonte kabelschoenen voor de auto en bieden door hun kunststof kokers een goede bescherming tegen vocht: Japanse stekkers zijn altijd perfect als een onderdeel met weinig aansluitkabels op de motor moet worden gemonteerd. Belangrijk is het solide krimpen van de stekkers. Hiervoor gebruik je het beste een patent-krimptang met bijpassende krimpbekken waarin de kabelschoenen van deze stekkers worden geplaatst en in één keer stevig en netjes aan de kabel worden geperst. 


Waterdicht en betrouwbaar: Baas sealverbinder

Waterdicht en betrouwbaar: Baas sealverbinder

Multistekkers

Wanneer een onderdeel met veel kabeluitgangen moet worden gemonteerd of als een oude kabelboom van gecorrodeerde of beschadigde stekkers moet worden ontdaan, is het gebruik van multistekkers aan te raden. Om bij de oude stekker de metalen pinnen uit de kunststof behuizing te krijgen, moet van onder het kleine lipje met een zeer kleine schroevendraaier naar binnen worden geduwd, terwijl tegelijkertijd aan de stekker wordt getrokken. Voor het krimpen van de kabelschoenen gebruik je zoals bij de Japanse stekkers een patent-krimptang met bijpassende bek.

Wie de stekker tegen vocht wil beschermen, smeert hem na de montage bij de kabelingang gewoon in met een vloeibaar afdichtmiddel of kiest meteen voor de waterdichte sealverbinders van bijvoorbeeld Baas.


Gestripte kabelstrengen rond geïsoleerde kabel leggen en stekker vastknijpen

Gestripte kabelstrengen rond geïsoleerde kabel leggen en stekker vastknijpen

Tip voor dunne kabels

Als de aansluitkabel zeer dun is, kan de kabel meestal niet goed worden verbonden en laat snel van de stekker los. In dit geval leg je de gestripte kabelstrengen over de geïsoleerde kabel en vergroot je zo de doorsnede. Nu kan de stekker stevig op de kabel worden geperst.


Soldeerverbinders zijn ideaal om twee kabels duurzaam met elkaar te verbinden.

Soldeerverbinders zijn ideaal om twee kabels duurzaam met elkaar te verbinden.

Soldeerverbinder

Transparante, in het midden met lood gevulde kabelverbinders zijn ideaal als twee kabels duurzaam met elkaar moeten worden verbonden, want ze zijn waterdicht, slank en zien er mooier uit dan de bonte knijpverbinders voor de auto. 

Bovendien kunnen zij eenvoudig worden aangebracht: de aan het uiteinde een paar millimeter gestripte kabeluiteinden worden in het midden stevig tegen elkaar in de bij de kabeldoorsnede passende verbinder geschoven en het lood in het midden wordt voorzichtig met een heteluchtpistool of aansteker verwarmd, totdat de soldeerverbinding tot stand is gekomen. 

Dat is desnoods ook langs de weg zonder stroom, tang en soldeerbout mogelijk. Daarom mogen een paar soldeerverbinders, een aansteker en een stuk vervangende kabel nooit in het boordgereedschap ontbreken. 


Met de juiste uitrusting is solderen heel eenvoudig

Met de juiste uitrusting is solderen heel eenvoudig

Solderen en isoleren

Als kabels moeten worden verlengd of ingekort en kabelverbinders op de betreffende plaats lelijk uitzien, raden wij je aan om de kabelstukken met de soldeerbout met elkaar te verbinden. De soldeerplek wordt met een krimpkous geïsoleerd. De gesoldeerde kabel kan in een kabelmantel worden gestoken.

Om de soldeerverbinding tot stand te brengen, moet er altijd sprake zijn van schone, vetvrije contactpunten. Voor het solderen zijn altijd kabels met een corrosievrije kern vereist – kopergroene oude kabels kunnen niet meer worden gesoldeerd en moeten sowieso worden vervangen, omdat zij een te hoge weerstand hebben.


Kabelverbindingen uitvoeren – aan de slag

Stap 1: Tin op de soldeerbout laten smelten en kabels verbinden

Stap 1: Tin op de soldeerbout laten smelten en kabels verbinden

01 – Soldeerbout

  1. Terwijl de soldeerbout warm wordt, worden de kabels voor het solderen voorbereid, dus op lengte gesneden, met de draadstriptang voorzichtig een paar millimeter gestript en voorzien van een stukje krimpkous, voordat zij met elkaar worden verbonden. 
  2. Als de soldeerbout heet genoeg is, vertin je de gestripte kabelstrengen van elk kabeluiteinde, doordat je de soldeerbout eronder houdt en van boven een beetje tin erop laat smelten. 

Als de kabelkern schoon is, wordt het tin netjes in de tussenruimten "gezogen". Als het tin parelend afdruipt, is de kabel niet schoon genoeg om te solderen. Je kunt de kabel voor het vertinnen het beste in een bankschroef vastzetten. Als dat niet mogelijk is, is een helper handig.

Laat nu een kabeluiteinde eventueel vastgezet en duw het andere uiteinde ertegen. Houd de punt van de soldeerbout eronder, totdat het lood smelt en de kabels met elkaar worden verbonden. 


Stap 2: De verse soldeerplek wordt door een krimpkous tegen vocht beschermd.

Stap 2: De verse soldeerplek wordt door een krimpkous tegen vocht beschermd.

02 – Soldeerverbinding

Na enkele seconden is de soldeerplek afgekoeld en kan de krimpkous erover worden geschoven. Met een aansteker wordt de kous nu op enige afstand verwarmd en gekrompen. In plaats van een aansteker kan indien beschikbaar natuurlijk ook een hete-luchtföhn voor het krimpen worden gebruikt.


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.