Staalomvlochten remleidingen voor motoren

Meer remvermogen, betere remdosering: staalomvlochten remleidingen behoren tot de meest zinvolle tuning-maatregelen voor de motor – ongeacht of het nu om rondetijden op het circuit gaat of om de veiligheid op provinciale wegen.

Staalomvlochten remleidingen voor motoren
Louis How To Videos

Let op: De video's zijn in het Duits.

Let op: Alle werkzaamheden aan het remsysteem vereisen ruime ervaring als 'hobbymonteur', een hoog verantwoordelijkheidsbesef en een schone werkplaats. Bij de 'eerste keer' moet er absoluut een professional aanwezig zijn. 

Staalomvlochten remleidingen monteren

Er zijn heel wat motorrijders die extra pk's het liefst per kilo zouden kopen en die een vermogen uitgeven aan tuningonderdelen, en dat allemaal om vrienden bij de eerstvolgende gelegenheid de loef af te steken. Maar wat daarbij wel eens over het hoofd wordt gezien: na ieder recht stuk volgt weer een bocht en bij het remmen heb je niets aan 180 pk wanneer het racepaard doordendert als een goederentrein. En vooral voor die situatie is echte tuning te verkrijgen voor een bescheiden bedrag: staalomvlochten remleidingen.

Wat er op het eerste gezicht uitziet als een doucheslang op dieet, is een teflonslang met een stalen mantel die in tegenstelling tot de meeste standaardslangen van rubber bij het remmen (drukbelasting) niet uitzet. Dat leidt tot een betere respons en een voelbaar nauwkeuriger drukpunt. Staalomvlochten leidingen zijn in tegenstelling tot hun rubberen soortgenoten bestand tegen veroudering. Rubberen leidingen worden na ongeveer 5 jaar langzaam poreus en moeten worden vervangen. Dan is het moment echt aangebroken om over te stappen op een staalomvlochten leiding – die er natuurlijk ook nog eens veel beter uitziet. 

Als je een remleiding vervangt, werk je met remvloeistof. De remvloeistoffen DOT 3, 4 en 5.1 zijn bijtende stoffen en tasten de lak aan. Spatten moeten onmiddellijk met water worden afgespoeld. DOT 5 is gebaseerd op silicone en is geen bijtende stof. Houd je bij de aanschaf van nieuwe remvloeistof altijd aan de instructies van de fabrikant van het betreffende voertuig (bedieningshandleiding/opschrift op de hoofdremcilinder). Lees de waarschuwingen op de verpakking zorgvuldig door. Oude remvloeistof en gebruikte doeken moet je volgens de voorschriften afvoeren via een inzamelpunt voor chemisch afval!


Staalomvlochten remleidingen monteren – aan de slag

Stap 1: Remvloeistof opzuigen

Stap 1: Remvloeistof opzuigen

01 – Remvloeistof opzuigen

Voordat je remvloeistof gaat opzuigen, dek je bedreigde onderdelen van de motor, zoals beschermplaten en kuipwerk, af met doeken. Gebruik een veiligheidsbril ter bescherming van je ogen. Ook het reservoir moet worden ingepakt in een doek die spatten kan opnemen. Draai de meestal zeer zachte schroeven van het deksel van het remvloeistofreservoir los met een exact passende schroevendraaier en leg het deksel op een pluisvrije doek. Vervolgens kunt u de remvloeistof in het reservoir opzuigen. Als u daarvoor niet beschikt over apparatuur, moet u bij de volgende stap langer wachten of pompen met de remhendel.


Stap 2: Remvloeistof aftappen

Stap 2: Remvloeistof aftappen

02 – Remvloeistof aftappen

Maak nu de eerste remleiding los op het diepste punt (remklauw) en houd deze in een zuurbestendige opvangbak, zodat het systeem kan leeglopen. Dit kunt u sneller laten verlopen door te pompen met de remhendel. Als er twee remklauwen zijn (systeem met dubbele schijfrem), maakt u vervolgens de tweede remleiding los op het diepste punt. 


Stap 3: Remleidingen vergelijken

Stap 3: Remleidingen vergelijken

03 – Remleidingen vergelijken

Nadat het systeem helemaal is geleegd, schroef je de eerste leiding ook bovenaan los en vergelijk je deze met de nieuwe remleiding. Beweeg de oude slang niet al te wild heen en weer, want als er nog een druppeltje remvloeistof in zit, spat dit gegarandeerd midden op je lievelingsposter aan de muur van de garage.


Stap 4: Holle schroef met het juiste koppel aantrekken

Stap 4: Holle schroef met het juiste koppel aantrekken

04 – Holle schroef met het juiste koppel aantrekken

Nadat je de aansluitpunten hebt gereinigd, kan de nieuwe remleiding met nieuwe keerringen zonder knikken of verdraaiingen worden gemonteerd. De remleidingen moeten exact dezelfde weg volgen als de oude leidingen, zodat ze bij het inveren van de voorvork niet schuren of knikken. Bij het aanhalen moeten de gegevens volgens de fabrikant van de motor of van de remleiding over aanhaalmomenten in acht worden genomen. Denk niet dat momentsleutels alleen voor amateurs zijn! Remklauw- en hoofdremcilinderbehuizingen zijn zeer gevoelig en kunnen barsten of haarscheurtjes krijgen. En dit zijn niet bepaald de goedkoopste onderdelen om te vervangen. De gelukkige bezitters van een dubbele schijfrem mogen de vorige stap herhalen voor de tweede en evt. met de kortere bovenste leiding van de hoofdremcilinder naar de verdeelleiding.


Stap 5: Vullen en ontluchten

Stap 5: Vullen en ontluchten

05 – Vullen en ontluchten

Vervolgens vul je het remsysteem weer en ontlucht je het. Vanwege de kleinere binnendiameter van staalomvlochten leidingen is het ontluchten niet altijd even gemakkelijk. Zonder ontluchtingsapparaat kan dat vrij lang duren en zelfs mislukken. Een ontluchtingsapparaat, zoals een Mityvac remontluchter, wordt hiervoor dus sterk aanbevolen. Voor iedereen die wil besparen op de kosten: wij wensen je veel geluk!

Let op: Wij beschrijven hier de basiswerkwijze, omdat ontluchtingsapparaten allemaal hun eigen, specifieke gebruiksaanwijzing hebben.


Remleiding Schets

Vul het reservoir tot de markering Maximum met nieuwe remvloeistof volgens de specificaties van de fabrikant. Plaats een ringsleutel op de ontluchtingsnippel, breng een transparante slang aan op het ventiel en plaats een zuurbestendige opvangbak onder de slang. Draai de ontluchtingsnippel een halve omwenteling open. Pomp drie keer met de remhendel resp. het rempedaal, houd de hendel ingedrukt terwijl je de ontluchtingsnippel weer sluit en laat dan pas de hendel los. Herhaal deze werkwijze terwijl je het 'MAX/MIN'-peil van het reservoir in het oog houdt, totdat er geen luchtbelletjes meer te zien zijn in de slang. Zachtjes met een schroevendraaiergreep tegen de slang en de verdeler tikken kan helpen, de lucht uit het systeem te halen.

Het peil in het reservoir mag in geen geval dalen onder de 'MIN'-markering. Vul daarom tijdig vloeistof bij! Herhaal deze werkwijze voor de tweede remklauw, indien van toepassing. Als een remklauw twee ontluchtingsnippels heeft, moet het systeem ook bij de andere nippel worden ontlucht. Als er ondanks vele pogingen na het sluiten van de ontluchtingsnippel bij de hendel nog steeds geen solide remdrukpunt is verkregen, is het mogelijk dat het systeem lekt, dat de ontluchtingsnippel te ver is losgedraaid of dat je toch een ontluchtingsapparaat nodig hebt omdat een restant lucht in het systeem hardnekkig blijft zitten. Als alles in orde is, vul je het remvloeistofreservoir bij tot het peil 'MAX', breng je de rubberen manchet aan en monteer je het deksel.

Als de remvoeringen al enigszins versleten zijn, mag het reservoir niet tot het maximum worden gevuld omdat het systeem anders bij vervanging van de remvoeringen te veel remvloeistof zou bevatten. Voorbeeld: als de remvoeringen al 50% zijn versleten, vul je bij tot halverwege tussen de minimum- en maximum-markering.  

Zie voor meer informatie de sleuteltip Remvloeistof. Een eindcontrole van de werking van de remmen in stilstand is absoluut vereist. Na een korte vrije slag moet een goed drukpunt voelbaar zijn voordat de hendel tegen het stuur komt. En dan: geniet van het remmen...  


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.