Zelf papieren pakkingen maken 

Jouw dealer zal niet altijd alle pakkingen voor jouw motor in voorraad hebben. Gelukkig kun je veel pakkingen gewoon zelf maken (m.u.v. een cilinderkoppakking). 

Zelf papieren pakkingen maken

Pakkingen voor motorblokken van motoren

Laat je rit niet verpesten door een probleem met een kleine papieren pakking. Jouw dealer kan wegens ruimtegebrek niet altijd alle pakkingen op voorraad hebben. Gelukkig kun je veel pakkingen makkelijk en goed zelf maken (behalve bijv. de cilinderkoppakking) en niet alleen in noodsituaties.

In minder dan een half uurtje heb je de benodigde pakking gemaakt en een boel geld bespaard. Wie bijv. een Elring-pakkingreparatieset of een vel pakkingpapier heeft, heeft ook op zondag geen probleem. De reparatieset is heel praktisch, omdat deze vier verschillende afdichtmaterialen voor alle temperatuurbereiken bevat.

Met een selectie van pakkingschrapers, een stempelkussen of verfspray en een paar holpijpen is al het benodigde gereedschap aanwezig. Het is niet voldoende als hetzelfde type pakkingpapier wordt gebruikt; de dikte moet ook overeenkomen. Dus: als ergens een papieren pakking zat, moet er weer een papieren pakking van dezelfde dikte voor in de plaats komen. Als je bijv. een te dikke pakking gebruikt om de oliepan af te dichten, klopt (overdreven gezegd) het weergegeven oliepeil niet meer en vul je te veel olie bij.

Net zo moeten alle gaatjes in de nieuwe pakking worden aangebracht, ook als op het eerste gezicht niet duidelijk is waarom. Een gaatje in de pakking is niet altijd bedoeld voor een schroef, maar kan ook voor een oliekanaal dienen.


Pakkingen produceren – aan de slag

Stap 1– Vergelijkbaar met afbeelding

Stap 1: Vergelijkbaar met afbeelding

01 – Zorgvuldig voorbereiden

Het deksel moet helemaal schoon en vetvrij zijn. Pakkingresten worden met een pakkingschraper volledig verwijderd (hardnekkige resten kunnen met afdichtingsremover worden verwijderd). PROCYCLE remmenreiniger zorgt voor een vetvrij afdichtingsvlak.


Stap 2 – Met stempelkussen of verfspray een afdruk maken

Stap 2: Met stempelkussen of verfspray een afdruk maken

02 – Afdruk maken

Neem vervolgens het afdichtingsvlak van het deksel over op het pakkingpapier. Kies daarbij alleen één van de volgende twee methoden: De eerste wordt gebruikt wanneer de oude pakking niet meer of nog slechts gedeeltelijk beschikbaar is. Met een stempelkussen wordt het afdichtingsvlak van het deksel ingekleurd. Druk het deksel nu zonder zijwaartse bewegingen zo krachtig mogelijk op het pakkingpapier. De nieuwe pakking wordt uit het gekleurde vlak geknipt.

Als de oude pakking nog vrijwel helemaal beschikbaar is, kies je de tweede methode. Is de pakking bijvoorbeeld in drieën gescheurd, dan plak je deze gewoon met plakband weer aan elkaar. Leg de gereconstrueerde pakking dan op het pakkingpapier en spuit er dun verf op. Na een paar minuten haal je de oude pakking weg en zie je de contouren van de nieuwe pakking.


Stap 3 – Gaatjes iets groter dan schroeven-Ø uitstansen

Stap 3: Gaatjes iets groter dan schroeven-Ø uitstansen

03 – Gaten uitponsen

Voordat je de nieuwe pakking met een schaar uitknipt, pons je eerst de gaten eruit. De gaten voor schroeven en openingen zijn het beste te stansen met een passende holpijp (bijv. uit een holpijpset). Zorg daarbij dat de gaten voor de schroeven een beetje groter zijn dan de diameter van de schroeven, omdat de pakking anders bij het aanbrengen van de schroeven in het deksel wordt beschadigd. Als ondergrond kun je het beste een plankje van zacht hout gebruiken. Eén tik met een hamer op de holpijp maakt een nauwkeurig rond gat en voorkomt dat de pakking door onregelmatigheden inscheurt.


Stap 4 – Pakking nauwkeurig uitknippen met een schaar

Stap 4: Pakking nauwkeurig uitknippen met een schaar

04 – Pakking uitknippen

Knip de pakking nu nauwkeurig uit met een schaar. Als je de pakking per ongeluk op een verkeerde plaats hebt ingeknipt, maak dan toch een nieuwe om later onaangename verrassingen te voorkomen.


Stap 5 – Exacte pasvorm en aantal gaten controleren

Stap 5: Exacte pasvorm en aantal gaten controleren

05 –  Exacte pasvorm controleren

Tot slot controleer je nog een keer de nauwkeurigheid van de pasvorm en het aantal gaten.


Let op: Wees voorzichtig met het gebruik van afdichtpasta. Breng deze alleen dun aan. Als je te veel afdichtpasta aanbrengt, kan dat grote schade tot gevolg hebben. Wanneer het deksel wordt vastgedraaid, loopt overtollig afdichtmateriaal niet alleen naar buiten maar ook naar het binnenwerk van de motor en komt in de oliekringloop. Kleine olie-openingen kunnen afgesloten raken, waardoor de motor beschadigd kan worden. Er zijn verschillende afdichtmassa's voor verschillende temperatuurbereiken en toepassingen verkrijgbaar.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.